Het spookje van Huissen

Spookje van Huissen.

Afgelopen week kreeg de Nederlandse Volksverhalenbank een mailtje binnen met de volgende inhoud:

Geachte  redactie, 

Sinds kort wordt het spookhuis (in Huissen) gerenoveerd. Een werknemer moest foto’s maken voor de koper van het pand en ontdekte een jong meisje op zijn foto’s. Het meisje heeft iets in haar hand en heeft oudewetse kleding aan uit de 19e eeuw. Ik kan de foto sturen!! Info: 06-xxxxxxxx.

Mvg,

HvL

Natuurlijk was ik wel nieuwsgierig en vroeg om de foto, die ik de volgende dag per mail kreeg toegestuurd (zie boven). Het begeleidende mailtje luidde nu:

Ik stuur u de foto van het meisje van het spookhuis in Huissen. Wat heeft zij  in haar handen? Houten blokken?

Ik  hoor later u reactie hierop. 

Veel succes!

Nu geloof ik niet in geesten, en ook niet dat het camera-oog meer ziet dan het menselijke oog. Maar hoe bewijs je dat dit een gemanipuleerde foto is? Om te beginnen heb ik het detail van het spookje maar eens opgeblazen.

GhostGirl

Voorts kwam ik erachter dat het om het ‘spookhuis’ ging van Johan Vlemmix. Andere ghostbusters hadden deze gang ook al eens gefotografeerd.

DSC01069

Het detail van de witte muur achterin verraadde fotomanipulatie. Een Facebook collega wees mij verder op het bestaan van apps waarmee je spoken aan foto’s kunt toevoegen. Ik besloot Ghost in Photo op mijn telefoon te installeren en kon moeiteloos aan mijn foto van de Alamo een geestverschijning toevoegen.

SpookyPhotoApp

Een andere Facebook collega maakte onderstaande foto van een geest in een parkeergarage.

22405761_1670236903007840_7811901862506296741_n

Na enig wikken en wegen stuurde ik dit antwoord retour aan de inzender van het spookje van Huissen:

Beste H.,

De foto die je stuurde was wel in een erg lage resolutie. Gangbaar bij een gewone camera is 300 dpi, maar dit was 72 dpi, de standaard voor internetplaatjes.
Ik stuur je een vergrote foto en een tweede foto van de gang.
Je ziet door het spookje heen hoe de vloer achter haar in een bocht doorloopt (net als op de foto van de gang zonder spookje).
Dat betekent dat de deur open staat. Maar de andere foto laat zien, dat de muur achter het spookje dan wit moet zijn.
Het vlak rond het spookje is nu echter bruin opgevuld.
Er zal dus sprake zijn van enige fotomanipulatie.
Het is met een app als Ghost in Photo heel eenvoudig om een geest aan een foto toe te voegen.
Ik stuur je een foto van mij van de Alamo, waar ik een geest aan heb toegevoegd.
Een collega van mij maakte met een soortgelijke app een foto van een geest in een parkeergarage.
We hebben ook in het geval van het ‘spookhuis’ van Johan Vlemmix geen foto van een echt spookje (whatever that may be) – er is trucage in het spel. Als grap is ‘ie best geslaagd.
Een fijn weekend toegewenst!

Groeten van Theo

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

